Vad stoppar vi i oss och barnen?

Har just lyckats se Matakuten (Hannes är sjuk och har svårt att komma till ro) och jag blir lika upprörd varje måndag kväll efter detta program. Vad får våra barn att äta? Det är inte OK att stoppa i dem en massa konstgjorda tillsatser och på samma gång kräva att de ska prestera och uppföra sig. Ge barnen "riktig" mat så slipper kanske skolorna skrika efter koratorer och extrapersonal för att stävja barnen. Tänk att det gått så långt att det inte finns utblildad personal som lagar mat åt våra barn, istället är de anställda för att endast öppna kartonger och värma "maten". Hoppas att detta program kan få våra politiker, personal inom skolan och framför allt vi föräldrar att tänka om och skapa debatt. Vi är en familj som lagar mat och gärna husman, men ibland blir det även här halvfabrikat och efter detta uppmärksammade ämne så får det mig att tänka om mer än en gång när vi gör matsedel inför veckan.

Kommentarer
Postat av: Proforma

Håller med på allt du skriver! Jag följer också detta program och man häpnar när man hör allt. 4 kr/ portion, inte klokt! Och mer näring i kattmat! Usch och fy... till dom som bestämmer!

2008-10-21 @ 00:31:12
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja du. Läs "Den hemlige kocken" för att få ännu mer kunskap om detta lur med maten. Vi har alltid gillat ren mat, men efter läsningen har vi bantat bort ännu mer av det vi tidigare hade i kyl och skafferi.

2008-10-21 @ 20:10:31
URL: http://www.westofthemoon.blogsome.com
Postat av: Johanna

Hej!



Ja jag ser också på Matakuten och jag kan säga att man faktiskt tittar på alla matvaror som man köper nu och ser om där finns några E ämnen som det heter och då köper man det inte, det är som du sa skrämmande att se vad barnen äter i skolan, som nu sist när den ena kocken förklarade för barnen vad en fiskpinne var gjord av. Det var ju skrovet som det var gjort av! Det var mera smörgås än fisk som han förklarade för dom och sen att det var gjort av skiten så att säga benbitarna i fisken inte fisk alltså, det är ju sjukt. Stackars Melker har det inte lätt med sina mattanter dom bara klagar och klagar och allting är så svårt, dom kunde väl ställa upp lite och försöka att hjälpa till tycker man. Jag hoppas verkligen att samhället vaknar och att vi tänker efter vad det är vi köper till våra barn för det kan ju faktiskt ha hemska konsekvenser i deras liv i framtiden vem vet? Jag menar vi vet ju egentligen inte vad där är i maten.

2008-10-21 @ 23:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0